Schutten sluis rivier

Schutten: deze 5 fouten worden het meest gemaakt in een sluis

31 mrt 2022
4 min leestijd

Sinds de coronacrisis is de populariteit van boten, en dan met name van sloepen, sterk gestegen. Op een mooie en zonnige zomerdag is het dan ook gezellig druk op het water. Heeft u pasgeleden een boot aangeschaft? Dan bent u misschien nog niet zo ervaren in het varen. Op drukke dagen ontstaan er met name bij het schutten in sluizen soms lastige situaties. Schutten houdt in dat een schip door middel van een schutsluis tussen twee kanaalpanden met verschillende waterniveaus wordt verplaatst. Voor een beginnend bestuurder is het varen door een sluis niet altijd eenvoudig. Tegenwoordig zijn er bij een aantal sluizen grote terrassen langs de kades, waardoor u ook nog eens wordt bekeken door vele toeschouwers. Dat zorgt soms voor extra druk. In dit artikel zetten we de 5 meest gemaakte fouten in een sluis voor u op een rijtje, zodat u deze zo goed mogelijk kan vermijden. Veilige vaart!

Fout 1: U bent niet op de hoogte van de vaarregels

Het is verleidelijk om direct het water op te gaan met een nieuwe boot, maar doe dit niet zonder goede voorbereiding. Misschien heeft u al ervaring met boten, maar bent u ook goed op de hoogte van de vaarregels? Op het water gelden namelijk, vergelijkbaar met op de weg, verkeersregels. Deze zijn vastgesteld in een aantal regelementen. Ook voor het passeren van een sluis zijn er vaarregels opgesteld. Zorg daarom dat u goed op de hoogte bent van deze regels. Dit zal het schutten in een sluis makkelijker maken en zorgen voor een vlotte en veilige sluispassage.

Bootverzekering afsluiten? Bereken premie!

Fout 2: U zet de lijnen van de boot te strak vast

Een andere veelgemaakte fout in een sluis is het te strak vastzetten van de lijnen. Hierdoor komt u te ‘hangen’ met uw boot. Maak de boot voor en achter vast, maar zet de lijnen niet te strak. Op deze manier kan de boot meevieren als het water zakt of stijgt.

Fout 3: U negeert de aanwijzingen van de sluismeester

In de zomer staat er op drukke dagen vaak een sluismeester bij een sluis. Een sluismeester noemen we ook wel een sluiswachter of steward. Deze bedient de sluit en bepaalt hoe er geschut moeten worden. Daarnaast geven ze de juiste plaats in de sluiskolk aan en helpen ze schippers bij het aanmeren van het schip. Als het nodig is kan een sluismeester u aanwijzingen geven. U bent in dat geval verplicht om naar de sluismeester te luisteren en de aanwijzingen op te volgen.

Fout 4: U vaart de sluis te snel in of uit

Beginnende bestuurders hebben soms de neiging om een sluis te snel in- of uit te varen. In een sluis geldt namelijk ook een maximumsnelheid, net als op sommige andere plekken op het water. De ruimte in een sluis is natuurlijk beperkt en u vaart met meerdere vaartuigen tegelijk de sluis in of uit. Maak deze fout niet en let goed op uw snelheid. Minder snelheid wanneer u een sluis nadert en vaar met lage snelheid zo ver mogelijk naar voren in de sluis of naar de plek die de sluismeester u toewijst.

Fout 5: U let niet op de verkeerstekens

Niet alleen op de weg, maar ook op het water komt u verschillende verkeerstekens tegen. Zo staan er bij een sluis vaak stoplichten en zult u ook diverse verkeersborden tegenkomen. Als het stoplicht bij de sluis rood is, is in- en uitvaart van de sluis niet toegestaan. Als het stoplicht rood/groen is, betekent dat dat de sluis spoedig opengaat. Pas zodra het licht groen is, is het toegestaan om de sluis te passeren. Zorg dat u uzelf startklaar maakt, zodat het licht rood/groen wordt. U kan de sluis dan invaren zodra dit is toegestaan.

Bereken direct de premie van uw bootverzekering!

Specialist in jachtverzekeringen

We zijn bereikbaar via telefoon of e-mail

Neem gerust contact met ons op als u meer wilt weten.
Wij zijn er van maandag tot vrijdag van 08:30 tot 17:00.

Neem contact op